torsdag 8 november 2012

update

hejsan igen! här kommer en liten update från den sista tiden. vi tog oss från vientiane till bangkok med buss, tåg och sedan natttåg. måste nog vara 5te gången vi är i bangkok på den här resan, men det är ju som de säger "the hub" och det mesta utgår härifrån. vi tänkte ju endast flyga härifrån men ändrade planer gjorde att vi även skulle ansöka om visumet från ambassaden här. det gör oss dock ingenting eftersom att vi älskar BK, och trivs bra här :) av alla huvudstäder jag besökt föredrar jag bangkok. går inte riktigt sätta fingret på varför.. det är mycket skumt här, ni som varit här vet vad jag snackar om... horor i mängder, tusentals kostymförsäljare, fattiga tiggare utan ben, och vissa av dem har bäbisar med sig, varvat med skyskrapor och lyxiga butiker. men trots allt så trivs jag bra här. staden lever. och efter en månad i Laos har det varit gott att få unna sig av allt som BK har att erbjuda.

på nattåget till BK spenderade vi halva färden med att festa lite med nyfunna vänner, och andra halvan kröp vi in i de mysiga sovhyttarna på tåget. sover som ett barn där och tycker det är så skönt med ett eget krypin, och man känner hur tåget skakar och bullrar lite. inte allt för mycket sömn blev det, men pigg och utvilad var jag trots allt. om man kunde köpa sig en natt på ett tåg och bara åka i en cirkel och återkomma till samma plats hade jag nog gjort det. bilder från tåget;

när vi skulle stämpla in oss i thailand ännu en gång. lever som en sköldpadda och bär huset på ryggen!
träffade bland annat en ryss, och de vet sannerligen hur man dricker. varje historia han berättade hade någon koppling till vodka.
personalen ville gärna köra kareoke .....
...... och grabbarna hakade på! haha

efter en trevlig, aningen vild tågfärd, ankom vi till bangkok. letade runt efter ett boende och åkte därefter direkt till ambassaden, gick vilse på vägen men det är mer regel än undantag. eftersom att ambassaden i vientiane inte lät oss ansöka på grund av att vi inte kunde framvisa in- och utbiljetter var vi noga med att boka dem och skriva ut dem innan. på bangkoks ambassads hemsida stod det att visumansökan skulle ta max 5 arbetsdagar att behandlas. vi skulle ansöka i måndags och bokade därför vår biljett till mumbai måndagen efter. kommer till ambassaden, och ser en skylt att de för två veckor sedan ändrat reglerna och att det numer tar upp till 8 arbetsdagar att godkänna visum... suck. tillsammans med massor av andra människor fick vi vänta i 3 timmar för att lämna in ansökan!! han sa att det finns en chans att vi hinner få visumet innan måndag, men inga garantier och annars får vi dem på torsdagen veckan efter(ännu någon slags helgdag faller in mitt i veckan). och i så fall så missar vi ju vårat flyg som vi bokat. jadu, indien... det var en jävla massa tjorv så jag undrar om de inte vill ha oss där? bara att vänta och se. vi kommer veta på måndag om vi hinner med flyget annars får vi boka nya biljetter med avgång på fredagen. en lång väntan i så fall, men vi hoppas att vi får visumet och tar oss iväg i alla fall, det är huvudsaken.

sedan vi kom till BK har vi varit på shoppingcentret terminal 21, som har en layout som en flygplats. varje våning har ett tema, så som tokyo, rome, hollywood, san fran och så vidare. inte alls så opersonligt och sterilt som BKs största köpcenter central world utan med mycket mer karaktär. här har vi strosat runt i timmar, och de bästa att man kan vila överallt och äta något riktigt gott, passar på att lägga på mig några kilo nu och äter så fort jag inte är proppmätt i princip, vilken fröjd!

frozen youghurt... efter denna var slut åt jag min andra lunch för dagen nämligen pasta med salladsbuffe.. sedan popcorn, glass, och godis... haha ... har verkligen längtat efter att njuta av mat och inte bara äta för att man vet att man måste.

annars i bangkok har vi varit på bio två gånger, frankenweine och nya bond filmen :) det bästa med bio i bk är att istället för att köpa sig en stol så kan man köpa sig en egen soffa för två personer längst bak, hur skönt som helst! popcorn är ett måste. i thailand på bio spelar de kungens låt i början före filmen då alla i biosalen ombeds att stå upp av respekt. idag tänkte vi gå på jazz bar men är trötta och sparar det till imorgon.

kollade igenom lite bilder och såg att jag hoppat över helt att vi också var i Vang Vieng i laos, ska lägga upp någon bild därifrån också. väldigt olikt mig att vara såhär verbal i bloggen, kanske är det längsta inlägget jag skrivit. bilder är lättare ;) avslutar med två bilder från när vi väntade på mat idag. Puss 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar