tisdag 17 april 2012

simma med, eller jaga delfiner?!


en annan utflykt vi hann prova pa var vad de kallar att "simma med delfiner". de gick till sahar: aker ut med baten tidigt som fan, (pa bilden badar kriss och fransken vi traffat i vantan pa avfard). aker ut en bra bit, sedan kastar vi pa oss snorkelutrustningen, och strax darefter skriker de "JUMP!". en flock med delfiner passerar oss och vi alla borjar simma efter dem. sedan upp i baten, kor en bit till och sedan: "JUMP!". det var sjalvklart haftigt att de dem pa sa nara hall i vattnet, men den kanslan som hanger kvar ar: hur mar egentligen delfinerna av att batar och manniskor jagar dem pa detta satt?

de flesta safarin ger mig ocksa en dalig magkansla. de stora kissekatterna ar upptvingade i trad med 20 safaribilar som alla forsoker fa en bild. alltid under deras jakttid eftersom de ar da de kommer fram, men de ges inte utrymme for dem att jaga. det finns saklart undantag men jag vet inte jag, jag tror jag googlar en bild pa ett lejon istallet ...

1 kommentar:

  1. Camilla Hammarling17 april 2012 kl. 10:26

    Man har ju helt klart en mer romantisk bild av mötet med en Delfin. Att man ska ligga där i vattnet och det är på delfinens initiativ....

    SvaraRadera