fredag 14 september 2012

Kambodja!

Hej!

Jag lämnade av Angelee efter Koh Chang och tog en buss över den mest södra gränsen(Koh Kong) till Sihanoukville, Kambodja. Att korsa gränsen var hektiskt men kul som fan, mycket kambodjaner som ville tjäna en extra slant på oss nya :P Jag satt mig ner i en kiosk och drack en öl och surrade med några medans jag väntade på mitt visum. Bussen ner till Sihanoukville var bra och jag såg en riktigt vacker del av landets natur och många små samhällen längs vägen!

I sihanoukville bodde jag på Otres beach i en liten bungalow vid stranden, i två veckor.. :) Den tiden var otroligt skön och jag gjorde inga äventyr, bara en ren slapp-semester! Jag åt god mat, drack tillräckligt, läste böcker, gled på stranden, spelade gitarren, saknade Angelee, och på kvällarna gick jag och satt mig och surrade i en bar där jag träffade mycket roliga människor!

Jag visste redan innan att jag skulle behöva ett litet äventyr i slutet på den här resan, i vart fall nog till blogginlägg :P Jag tog en sovbuss upp till Siem Reap, och checkade in på ett hostel som en rolig indisk familj hade. Jag mötte en svensk kille som jag åkte till Angkor Wat med. I Siem Reap mötte jag oxå upp med en kanadensisk kompis som jag och Angelee träffade på Koh Chang, Tyler. Vi hade skitkul och han introducerade mig till sina Kambodja vänner och vi hade ett par feta ute kvällar som var bra!

Angkor Wat är gigantiskt... Vi hyrde en Tuk-Tuk kille, och fick välja ut en 3-4 tempel innan som han körde oss till. De flesta som dragit sig dit hade ett 3 dagars pass, som behövs för den extra intresserade för att se stora delar och samtidigt ha tid att snacka om historien o de. Vi tog en 5-6 timmar med lunch, det tyckte jag var perfekt, jag hade kul och Angkor wat var sannerligen något helt annat i sig självt, mycket feta byggnader och massa arkitektur och natur att se, jag tyckte det var värt resan dit!

Jag hade skitkul i Kambodja och jag tycker människorna är starka, roliga, sköna, och vackra. Vi hade en kul tid tillsammans och jag tänker redan tillbaka på många bra stunder. Jag rekomenderar till alla som vill se ett genuint och äkta folk(om man är varsam :P) att åka till Kambodja, naturen är riktigt bra, och äventyret är något extra utöver den vanliga Thailandsresan!

Puss och Kram till alla kära från Kristoffer!

    Otres Beach, Sihanoukville.

    Min Bungalow i Sihanoukville!


    Siem Reap, utanför hostel.

    Angkor marknad, Siem Reap.

    Angkor Wat.

    Utanför ingången till första templet som vi kom till.

    Dricker en Angkor öl utanför Angkor wat, ha!

    Kineserna red på elefanter i Angkor wat! :)

   


2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om dina äventyr på egen hand och härliga bilder, framför allt den på ett tempel med en orangefärgad munk som en lysande färgklick. Tack Kristoffer - skriv gärna fler gånger. Kram från svärmor

    SvaraRadera
  2. Vad kul att läsa lite från dig också Krisoffer, låter som du hade skoj på egen hand medans jag fick krama om Angelee en snabbis! Ha en fortsatt fin resa, saknar er båda två. Kramar & kärlek till er :)

    SvaraRadera